De 2e week in Israël - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van We-Leave - WaarBenJij.nu De 2e week in Israël - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van We-Leave - WaarBenJij.nu

De 2e week in Israël

15 November 2012 | Israel, Tel Aviv

Hallo lieve mensen,

Onze 2e week in het beloofde land is weer voorbijgevlogen.
Elke dag opnieuw beseffen we steeds meer hoe rijk wij gezegend zijn.

Vorig weekend begon als volgt:
Nadat we ons genesteld hadden in de hostel van de organisatie, zijn we op pad gegaan langs de boulevard richting 'Old' Jaffa. We hebben mogen genieten van de haven, de vuurtoren, oude huizen en de zonsondergang.. Geweldig mooi om dit met eigen ogen te mogen zien, Jona is vanaf hier op een schip gegaan richting Tarsis!
Ook mochten we zaterdag voor ons zondag houden, we hebben een dienst bijgewoond van de belijdende Messias gemeente 'Emmanuel' (2 straten verderop van ons onderkomen)
Indrukwekkend om met zoveel mensen God de eer geven.. Het voelde als een thuiskomen.
Het was een weekend waarin we tot rust zijn gekomen en veel mochten nadenken..
Het is goed om te horen dat jullie met ons meeleven.

Zondag werden we weer opgewacht op de busstation, vanaf daar zijn we naar onze basis gereden en onderweg pikte we de jonge mensen op van onze groep..
Na ruim 4 uur in een bus te hebben gezeten, wachtte het werk weer.
Na het sorteren van uniformen, konden we aanschuiven aan tafel en je gelooft het nooit zelfs het eten smaakt al beter dan de eerste week.

De maandag is snel voorbijgevlogen. Na wat zandbakken maken en vullen, kregen we in de middag nog een soort van verrassing: 'we mochten in een echte tank zitten' stoere meiden hè? (zie foto)
'S avonds hadden we nog een avond activiteit. We moesten allerlei dingen van Israël uitbeelden en de anderen moesten raden wat we uitbeelden, dit zorgde voor lachwekkende situaties.

Dinsdag hoefden we niet naar de andere basis om te gaan werken maar werden we meegenomen voor een gezellig dagje uit. We wisten nog niet wat we gingen doen, een echte verassing dus.
Om 9 uur zijn we vertrokken en naar een dorpje gegaan dat ongeveer een half uurtje rijden was. Een man vertelde ons daar een verhaal van ongeveer een half uur waar we niet veel van begrepen omdat het half Engels en half Hebreeuws was.
Toen dit eindelijk was afgelopen zijn we nog naar een punt op een hoge berg gereden waar we een prachtig uitzicht hadden, uiteraard hebben we hier een groepsfoto gemaakt. Rond kwart over 11 zijn we naar een punt gereden om wat te gaan eten, voor ons werd dat jammer genoeg de Mc Donalds.... Nadat we onze magen hadden gevuld en Facebook hadden gecheckt konden we onze trip vervolgen. We gingen richting Safed, een prachtig dorpje hoog in de bergen. Het is het hoogste dorp in Israël. Na een kwartiertje slingeren bereiken we het dorpje. Bij een toerist information center hadden ze voor ons een rondleiding geboekt, gelukkig sprak onze gids heel goed engels en zijn we veel te weten gekomen over dit dorp. We zijn in de beroemdste kaarsenwinkel geweest, echt heel gaaf! Er was van alles gemaakt van kaarsen. Zoals o.a de ark van Noach (zie foto) ook zijn we nog in een synagoge geweest en hebben we een heilige tabernakel en torah in het echt gezien. Wat ook wel bijzonder was, was een smalle steeg met een trap, de Joden geloven dat de Messias vanuit deze steeg komt en hiervandaan zijn weg vervolgt naar Jeruzalem. De vrouw zet iedere avond een kopje thee en koffie neer voor ze slapen gaat, want stel je voor dat de Messias midden in de nacht komt! Nog een bijzonder puntje; overal in het dorp was de kleur blauw terug te vinden, de gids vertelde ons dat dit een spirituele kleur is voor het dorp.
Toen we terugkwamen kregen we van de gids nog een speech over positief denken. Wel interessant maar ook wel wat puntjes waar we onze twijfels bij hadden. Na deze speech wilden we onze gids bedanken, Christine wilde 'officieel' doen en onze gids een hand geven maar dit werd geweigerd door de gids. En omdat hij Jood was mocht hij geen vrouwen aanraken, natuurlijk hebben we hier wel even om gelachen vooral omdat het op ons overkwam als 'Don't touch me, I'm holy!;-) dus vrouwen geef een joodse man geen hand..
Al met al was het een zeer geslaagde dag met veel indrukken en gezelligheid!
De woensdag was onze laatste werkdag.. Donderdag in de morgen zijn we vertrokken richting Jaffa..
Onderweg pikte we wat mensen op van Sar-El, erbij was een vrouw die 3 kleine puppy's had gevonden op de basis waar zij verbleef.. Ze wilde het als een bezorgde moeder meenemen naar een veilige plek. Helaas mochten ze niet mee in de bus, ze moest het achterlaten maar er werd beloofd dat ze veilig worden ondergebracht. Voor haar was dit een emotioneel moment.. Bijzonder om te zien!
Met wat mensen van de groep verblijven we in hetzelfde hostel 'Beit Oded'
Wat we dit weekend gaan doen.. Blijft nog onbekend voor ons!:-)

Wat we jullie nog wel willen meedelen, in het zuiden van het land is het sinds woensdag onrustig en iedere dag horen we het nieuws over de gevechten.
We hebben nog nooit van zo dichtbij stilgestaan dat wij in Nederland mogen leven in een vrij land.
In de overige delen van het land gaat gewoon het dagelijkse leven door..
Er werd ons verteld dat er wel alles kan gebeuren, maar we hoeven niet bang te zijn.
We voelen ons op dit moment veilig en we mogen weten dat er altijd één ons beschermt..

We brengen de groeten aan jullie door vanuit Israël!

Gerdien & Christine

• 15 November 2012 - 14:47

Moeder Martina:

hallo christine en gerdien

blij iets van jullie te horen,dat het goed met jullie gaat .het nieuws uit israel op het journaal deed ons gisteren toch wel even schrikken. keuk dat jullie een fijne week met bezienswaardigheden hadden,geniet van het weekend. we skypen wel even. groetjes

• 15 November 2012 - 18:21

Willemien :

Hoi hoi maatjes,

Weer een heel mooi verslag om te lezen!
    Mn va is bezorgd om jellui ;-)D'r is in Israel iel wat loos, zegt ie!
    Mooi om te weten dat Hij over jullie waakt.
    We zullen zaterdag extra hard autowassen, aangezien jullie er niet zijn om te helpen...
    Nou geniet weer van jullie weekend,

Liefs Willemien

• 15 November 2012 - 19:31

Naomi :

Hallo Christine en Gerdien,

Ik heb jullie reis verslag gelezen en wat vind ik dat leuk om te horen dat het goed met jullie gaat.
    dat jullie het zo naar hun zin hebben daar in Isreul!
    ik wens jullie fijne dagen toe en Gods Zegen in alles.
    P.S. wij hebben vandaag jullie kaart gekregen van uit Isreul bedankt!

Liefs Naomi

• 15 November 2012 - 21:47

Jannine:

Hoi Leavers,

Leuk om jullie verslagen te lezen en wat van jullie te horen! Geniet van jullie tijd daar, maar heel fijn als jullie weer terug zijn.... We denken aan jullie!

Groetjes Jannine

• 15 November 2012 - 22:42

Marianne:

Heey meiden,

'k geniet van jullie verhalen en kan niet wachten om alle foto's te zien ;-)
    Veel succes daar!

Oja kom heel terug aub ;-)

Liefs,
    Marianne